tisdag 15 december 2009

Mästaren Bronzino

När det gäller porträttkonsten är jag helt fast i renässansens Italien. Det är då porträttkonsten står på sin höjdpunkt, enligt min ödmjuka åsikt. En av mina favoriter är florentinaren Bronzino, 1503-1572.

Bronzino var hovmålare hos familjen Medici från 1539, då Cosimo I gifte sig med Eleanora av Toledo. Se bara hur detaljerat mönstret i klänningen är på målningen av Eleanora och sonen Giovanni.

Här är några andra exempel på Bronzinos fantastiska målningar.

Cosimo I i rustning

Ung man med bok Ludovico Capponi Dam i grön klänning Dam med hundvalp


F'resten... känner ni igen Amors fot på Venus, Amor, dåraktigheten och tiden?

Om ni inte gör det kan ni ju alltid titta här...


3 kommentarer:

Gealach sa...

Klänningen på översta bilden vill jag ha! :-D

Fredde sa...

Äsch, kludd! Jag lovar att ingen av personerna som han "målat" längre lever så att man kan undersöka hur porträttlika de egentligen är. Kanske har de inte ens funnits utan allt är bara påhitt.

Knallhatten sa...

Jag önskar att jag kunde göra lika bra påhitt som han!