tisdag 8 december 2009

Konstigaste komplimangen på länge


Idag hade jag en bokad engelskspråkig visning. En dubbeltimme, men den skulle bara vara på en timme och en kvart, vilket är en kvart kortare än dubbelvisningarna officiellt är, dvs 30 minuter kortare än vad mina dubbeltimmar har en förmåga att bli. Alltså var det mycket att trycka in på den tiden.

Gruppen skulle se Skattkammaren och våningarna. Jag började i Skattkammaren och körde en förkortad version av det jag brukar säga. Vid kungakronan brukar jag visa Friarporträttet och berätta om Erik XIV (det faller sig ju ganska naturligt, eftersom det är hans krona...). När jag visar porträttet berättar jag att han ansågs vara väldigt vacker och att han var stolt över sina långa, vackra ben med stoppade byxor och silkesstrumpor.

När vi var klara där nere tog jag med gruppen upp i våningarna och fortsatte där. Efter att ha visat sista rummet frågade jag om det var någon som undrade något, och självklart undrade folk om de där sakerna som jag brukar ta upp, men av tidsbrist hoppade över den här gången. Den sista frågan jag fick gjorde mig däremot något ställd.

En av besökarna frågar om jag är släkt med Erik XIV. Jag förstod inte riktigt vad han menade, men så lägger han till "considering your long beautiful legs". Vad svarar man på det? Jag fick generat ur mig nåt "yes, that's my trademark" innan jag tackade för mig och ledde ut gruppen igen.

2 kommentarer:

Gealach sa...

Hehe, nästan lite gulligt! :-D

Fru Friis sa...

Tihihi...det var väl rart :)