fredag 25 december 2009

Julafton avklarad

Mätt och belåten och presenttyngd är jag åter hemkommen från julaftonsfirande i föräldrahemmet. Det såg ut som det brukade. Jag och pärona firar på egen hand, broderskapet och hans familj firar för sig. I morgon är det dags för stora släktkalaset då alla samlas för att gemensamt äta upp offergrisen.

Vid tolv började firandet med glögg. När maten var upplagd och värmd satte vi oss till bords. I år hade vi, för att citera Erlands uppsats i lågstadiet, "bara sex spritsorter". Inget saknades. Vi hade visserligen ingen lutfisk i år, men den saknades definitivt inte!

Efter maten var det dags för julkonserten från Slottskyrkan och Kalle Anka. Sedan var det dags för paketutdelningen. Jag gick vinnande ur striden med böcker, filmer, presentkort på kläder och en väldigt nödvändig glasögonhängare...

Mer mat, och sedan samlades vi i soffan för spirituella diskussioner.

Lite mer film, och promenad mot tunnelbana och hemmet.

Sista synen av pärona. Finns det nån chans att jag är hittebarn?

Jag är fortfarande proppmätt och vill inte se skymten av mat på flera veckor. Eller åtminstone till i morgonkväll och stora släktkalaset.

Inga kommentarer: