söndag 1 juli 2012

De tolv dansande prinsessorna

Jane Campions En ängel vid mitt bord (för övrigt en fantastisk film!) gick på svt igår och jag såg den för första gången. Huvudpersonen Jean läser vid flera tillfällen sagan om De tolv dansande prinsessorna. När hon började läsa var det som om det snörpte ihop sig i bröstet på mig! Den sagan fanns med i en sagobok med diverse europeiska folksagor som vi hade när jag var liten och som jag fullkomligt älskade! Jag läste den om och om igen, och redan innan jag kunde läsa så bläddrade jag dagligen i den. Den hade helt fantastiska illustrationer målade i akvarell vått-i-vått. Tyvärr har boken försvunnit i tidens dimmor och jag minns inte vad den hette eller illustratören, bara att det var Jadwiga P. Westrup som översatt den. Mina efterforskningar har inte gett några resultat.

Inga kommentarer: