måndag 23 juli 2012

Skansen gånger två

Det var ett tag sen jag var på Skansen, kanske ett år sen, men nu har jag tagit igen det med råge - jag har varit där två dagar i rad!

Från början tänkte jag att jag bara skulle åka dit och kolla på Hazeliushuset, men jag hade läst fel på hemsidan. Huset är visserligen öppet dagligen 11 till 17, men bara i augusti. När jag ändå var där så tyckte jag att jag kunde titta runt lite och blev kvar där i fyra timmar.


Jag kände mig helt klart mer hemma i stadskvarteren än bland lantgårdarna, men jag besökte självklart dem också. Innan jag gick hem gjorde jag även ett besök på akvariet, tittade på apor, surikater, krokodiler, hajar, ormar och faktiskt även spindlar! Jag tror att jag borde bli spindelletare, jag hittade varenda spindel inom några sekunder, hur väl de än försökte gömma sig.

Idag återvände jag med Anna. Vi hade bestämt att vi skulle ses, och jag tyckte att det kunde vara trevligt att gå runt på Skansen med sällskap också, och eftersom vädret var så vackert så gjorde vi oss en heldag. Vi började med en liten avstickare till Kulturhuset och Tom of Finland. Det var en snygg utsällning, men lite mindre än vad jag hade räknat med tyvärr, bara cirka femtio bilder ur hans stora katalog.

Sedan promenerade vi vidare till Djurgården och Skansen, och promenerade är precis vad vi gjorde. Vi kollade på det mesta och besökte alla - öppna! - hus och tittade på djuren. För första gången någonsin fick vi se järvarna! Vi skämtade om det att järvarna nog inte finns egentligen, för ingen har någonsin sett till dem. Och då uppenbarade sig inte bara en utan fyra järvar. Helt fantastiskt. Vargarna hade vi däremot mindre tur med.
  
Besöket på Skogaholms herrgård blev betydligt mer lyckat idag än igår. Hon som satt där igår när jag var in var väl trött - det var mot slutet av dagen - och hon var inte särskilt intresserad av att prata 1700-talsinredning. På min fråga vem som gjort dörröverstyckena svarade hon att det säkert står i några papper någonstans men hon har inte hittat det och när jag sa att de påminner väldigt mycket om Pehr Ljungs övestycken i gästvåningen svarade hon bara "jaha".  Idag ramlade vi däremot rakt in i en dräktvisning av 1700-talskläder. Visningen inleddes med lite Bellman och sedan visade några Gustavianer upp sina dräkter och vi fick lära oss lite mer om tidens mode. Riktigt kul.

Vi avslutade Skansenbesöket med att äta lite middag på Gubbhyllan, jag tog en färsbiff som var helt gudomligt god - det var länge sen jag åt något så gott faktiskt. Eventuellt så bidrog det nog att vi var svimfärdiga av hunger, men även bortsett från det så var biffarna sagolikt goda. Även på Gubbhyllan fick vi närkontakt med de vilda djuren. En ekorrre som var ganska orädd sprang runt och letade mat bland borden. Bland annat så smekte han mig över foten, både med tass och svans. Det var faktiskt lite häftigt.

På vägen hem gjorde vi ännu en avstickare - den här gången till Gröna Lund. Vi tittade bara runt lite, vi åkte ingenting, även om en del av oss ville gå in på Spökhuset och övriga i sällskapet absolut blåvägrade. Jag nämnar inga namn, Anna!

1 kommentar:

Primula sa...

Förefaller som en lyckad helg. Middag på gubbhyllan jo jag tackar. Någon gång kanske....