söndag 15 juli 2012

The amazing Spider-man

Jag vet att jag har avsvurit mig att se filmer i 3D, och egentligen tänker jag hålla det, men Petter ville absolut se Spindelmannen i det formatet eftersom han inte sett nån 3D-film sedan Avatar och det ÄR roligare att gå på bio ihop så jag gav med mig. Dessutom ville jag ju jättegärna se nystarten av Spindelns äventyr.

Om jag då ska börja med själva 3D-effekterna så var jag osedvanligt missnöjd med dem. Under långa perioder var det inget djup alls i bilderna. Faktum är att jag större delen av filmen satt utan glasögon, för bilden var lika bra utan. Sedan kom det några tillfällen då bilden blev suddig och då tog jag på glasögonen igen och även om det var mer djup i de scenerna var de ändå inte så bra att det motiverade att lägga ytterligare 25 kronor på en redan asdyr biobiljett. Nej, lyd mitt råd och se 2D-versionen istället. För se den tycker jag att ni ska, om ni gillar superhjältefilmer.

Regissören Marc Webb (!) har fått till en bra nystart, något som behövdes efter den där ganska pajiga Spider-Man 3. Här får vi förhistorien presenterad igen, nörden Peter Parker blir biten av en radioaktiv spindel och får superkrafter. Dessutom får vi lite mer bakgrund, Peters föräldrar får vi veta var forskare på Oscorp - samma ställe som Peter blir spindelbiten - och avlider mystiskt i en flygkrasch.

Andrew Garfield är ett mycket lyckat val i rollen som Peter Parker/Spindelmannen. Han har precis rätt valpighet i sin spelstil som nördig tonåring. Garfield är faktiskt bättre än Tobey Maguire, som gjorde rollen i de tidigare filmerna. Flickvännen är ny, eller gammal beroende på hur man ser på saken. Emma Stone spelar Gwen Stacy, och enligt serien är det faktiskt hon som är Peters första flickvän. Mary Jane (Kirsten Dunst i de förra filmerna) dyker inte upp förrän senare. Det ska dock bli spännande att se om filmmakarna vågar ta livet av Gwen, så där som sker i serien. Stone matchar i alla fall Garfield mycket väl, och de är trovärdiga som kärlekspar. Kanske kan det bero på att de blev tillsammans under inspelningen.

Rhys Ifans spelar motståndaren Lizard/Curt Connors, och det gör han väl, även om Lizard inte är den mest spännande motståndaren Spindeln kan få. Visst är han stor, men han känns inte som ett jättehot. Spindeln lyckas trots allt ta hand om honom utan större problem. Ett dramaturgiskt problem är snarast Lizards planer, att sprida ut material i luften över New York för att alla invånare ska bli mutanter med fantastiska krafter. Hmmm, låter inte det exakt som Magnetos planer i X-Men? Jag hade gärna sett en lite mer originell idé för storskurken.

Summa summarum lyckas The amazing Spider-man med sitt syfte, att underhålla och jag ser med glädje fram emot en film till, fast då gärna med en mer utmanande motståndare. Tre stabila gnurglor blir slutbetyget.



Inga kommentarer: