torsdag 26 juli 2012

Kalenderbitarnörderi

 Den engelske musikalartisten Daniel Boys twittrade idag om att det redan har gått fem år sedan han var med i talangjakten Any dream will do. Jag hade för mig att han inte vann, men var inte helt säker. Självklart går man då in på Wikipedia och kollar, och där stod det mycket pedagogiskt hur det hade gått i dokusåpan.

Av någon anledning kom jag då att tänka på det svenska försöket att göra en musikaltalangjaktsdokusåpa - West End Star - ni vet, den där Nina Söderquist gick och vann rollen som Damen i Sjön i Spamalot i London. Så självklart gick jag in på deras sida också för att kolla. Snacka om att bli besviken! Jag brukar försöka undvika svenska Wikipedia, eftersom den är så undermålig, och här var ytterligare en anledning. Det stod i stort sett ingenting - bara fem meningar! Magnus Carlsson var programledare och Nina Söderquist vann. Det var allt. Ja, okej - namnet på juryn och ett par av övriga deltagare stod också namngivna, men inget om hur tävlingen gått till eller något sådant.

Eftersom jag är kalenderbitare och kan nörda ner mig rejält emellanåt så fick jag för mig att jag skulle bättra på sidan. Eftersom trean har lagt ut hela serien på sin hemsida var det ju inga problem att kolla vilka som var med, vad de sjöng och hur de röstades ut. Det borde ju gå ganska snabbt, tänkte jag. När jag var klar tittade jag på klockan och insåg att jag suttit med projektet i NIO timmar. Och detta för en serie som jag inte ens tyckte var särskilt bra!

Nå, nu är sidan uppdaterad i alla fall. Det enda som är kvar från förut är de två första meningarna. Och dem har jag också ändrat på. Om ni inte tycker om den så får väl ni uppdatera den själva. Wikipedia är ju bra på så sätt att man kan ändra sånt som inte är bra, rätt eller logiskt. Men nu har ni åtminstone något att utgå ifrån.

För övrigt tyckte jag att Nina Söderquist var fantastiskt som Damen i sjön, men min favorit i West End Star var Linda Holmgren.

1 kommentar:

Primula sa...

Jisses vilket jobb du gjort!! Fantastiskt tur att det finns nördar. ;)