söndag 15 juli 2012

Going down in La-La Land

Ni vet ju hur det går om man flyttar till Hollywood. Antingen blir man en jättestjärna eller så går man ner sig i porrträsket, både män och kvinnor. Åtminstone om man ska tro på filmvärlden själv. Svenske Casper Andreas (eller Kasper Andreasson som han hette förut) har filmatiserat romanen Going down in La-La Land, som handlar om skådespelaren Adam Zeller (Matthew Ludwinski) som beger sig till västkusten för att slå sig fram som skådespelare, men istället blir han porrmodell och prostituerad innan det hela får ett riktigt hollywoodslut. Filmen är baserad på romanen med samma namn, en delvis självbiografisk historia skriven av Andy Zeffer (Adam Zeller/Andy Zeffer - get it?).

Nu har jag inte läst romanen, men jag kan väl hoppas att den är lite mer innehållsrik än filmen, som är en ganska ytlig historia. Vi får aldrig riktigt lära känna någon av personerna på djupet, och varför de beter sig som de gör blir aldrig riktigt begripligt. Adam och hans väninna Candy (Allison Lane) ger sig alldeles för lätt in i porrbranschen och jag förstår inte riktigt vad som driver dem dit. Någon direkt desperation märker jag inte hos dem. Visst har de dåligt med pengar, men de klarar sig ändå. Andreas själv spelar porrfotografen Nick och hans väg från partyknarkare till tjackpundare är obefintlig - nästan mellan två scener går han ner sig totalt och jag undrar hur det gick till.

De tre huvudrollsinnehavarna Ludwinski, Lane samt Michael Medico, som spelar tevestjärnan John, är helt okej i sina roller, men inte mer än så. Jag vet inte om det är personregin, de bristande personskildringarna eller deras egen förmåga som gör att jag inte bryr mig särskilt mycket om någon av dem. Förmodligen en blandning av alla tre.

Rent tekniskt är Andreas en hygglig regissör, men på den konstnärliga biten, inklusive manusskrivandet, får han allt ta och öva lite mer om jag ska bry mig om honom. Med det sagt så har jag hans Big gay musical som ligger här och väntar på mig också. Men två starka gnurglor får han för Going down in La-La Land i alla fall.




Inga kommentarer: