måndag 9 juli 2012

Green Lantern

Gudarna ska veta att jag gillar bra superhjältefilmer och Gröna lyktan var en av mina favoriter när jag var liten. Då kan man ju tycka att det är konstigt att jag inte såg The Green lantern när den gick på bio - men man får allt komma ihåg att den bara visades i 3D och som flera av er vet betalar jag inte för såna filmer. Alltså var jag tvungen att vänta tills filmen ifråga fanns tillgänglig på andra sätt. Och det finns den nu!

Tyvärr var Green lantern knappt värd väntan. Snarast väldigt lättglömd. Så här två dagar senare måste jag verkligen anstränga mig för att minnas vad den ens handlade om, och det kan ju aldrig vara ett bra betyg.

Till att börja med har Green lantern inte någon bra handling, det är allt för tydligt att det här bara är prologen till nästa film. Här fick vi veta hur Gröna lyktan blev Gröna lyktan - och ja just det, vi måste ju ha nån bov som han kan slåss mot här! Filmen känns alldeles för kort, och då är den ändå nästan två timmar. Jag vet inte vart tiden tar vägen, men man hinner inte med någon karaktärsutveckling eller ens utveckling av handlingen. Allt bara händer och så är det klart, ungefär.

Osedvanligt många bra skådespelare dyker upp i små roller, Tim Robbins, Angela Bassett, Temuera Morrison, Mark Strong och så Peter Sarsgaard som skurken Hector Hammond. Lyktan själv spelas av Ryan Reynolds och det kan han väl få göra. Han förstör ingenting, precis. Reynolds är en habil skådespelare som främst lever på sin charm och utstrålning och gör väl ungefär vad han får betalt för här.


Datoranimeringarna är delvis ganska taffligt utförda. Bilar som sprängs och lyktans krafter är snygga, men allt som ska se ut som levande varelser ser ut som om de var gjorda med en gammal Compis-dator.

Filmen slutar med en riktig liten cliffhanger - ingen ska missa att det ska komma en uppföljare! Däremot har jag inte sett något officiellt att en uppföljare är planerad. Kommer den så får vi väl hoppas att den är mer genomarbetad än den här första. Två måttligt intresserade gnurglor blir det till Green lantern.


Inga kommentarer: