torsdag 26 juli 2012

Botkyrka kyrka

På väg till Sturehof passerade jag förbi Botkyrka kyrka. Många gånger har jag åkt förbi den kyrkan och tänkt att jag skulle vilja besöka den. Nu passerade jag precis förbi infarten, så det var inte mycket att välja på - bara att svänga av och ta sig en liten titt. Jag kom strax innan stängning och det var ett par som höll på att öva inför sitt bröllop där inne, så jag ville inte störa för mycket. Därför fick jag nöja mig med en snabbtitt innan jag åkte vidare. Jag hade gärna gjort ett längre besök för att kolla in kyrkan. Det var den värd.

Kyrkan var ganska kal inuti, men en del detaljer fanns det att se. Botkyrka kyrka grundades 1129 och stenkyrkan invigdes 1179 - alltså hundra år innan Riddarholmskyrkan, dangit! Läktaren ritades av Olof Tempelman - välkänd för oss som varit ute på Hagapaviljongen - och stod klar 1810. Storklockan är tillverkad till katedralen i Riga, men tagen som krigsbyte av Gustav II Adolf och skänkt till kyrkan.

Glasmålningarna är utförda av Einar Forseth och är från 1955 respektive 1977


Utanför kyrkan kan man hitta en kopia - originalet finns på Historiska museet - av en gravvård som skapades för kyrkans grundare Björn, bror till Sankt Botvid.

Strax intill finner man en av kyrkans tre runstenar. Den här restes av Vegöt och en nu förlorad person till minne av deras söner, som också är bortglömda.

Två av kyrkogårdens gravkor. Den här är ritad av Gjörwell och stod klar 1807 åt Johan Liljencrantz - jepp, samme Liljencrantz som lät bygga Sturehofs slott! Kul att ha hittat hans grav också.

 
 Det här egyptiserande gravkoret stod klart 1844 och huserar bland andra Carl Piper.

Inga kommentarer: