onsdag 2 september 2009

Tottieska malmgården och lemurer

Idag var det sommarens sista seminarium, och idag gav vi oss av till Skansen, där vi skulle bese den Tottieska malmgården, eller Tottieska huset, som personalen själva säger. Det var meningen att vi skulle se den redan förra året, men av olika anledningar (renoveringar, vill jag minnas) kunde vi inte gå in, så då fick vi se Skogaholms herrgård istället.

Vi fick samma guide som förra året, en helt suverän guide (vars namn jag skäms för att erkänna att jag inte minns) som med liv och lust visade oss det uppbyggda huset med dess 1700-talsinteriörer. Visningen pågick längre än vad som var tänkt, men jag tror inte att nån av oss klagade. Vi gick runt och kikade på absolut allting vi kom i närheten av. Jättekul!


På vägen ner till utgången bestämde Timo, Hagbergskan och jag oss för att gå och titta på lemurerna. Jag har aldrig sett dem på nära håll förut, så det var också roligt. Attans, så söta de var!


































När vi nästan var nere vid utgången fick jag syn på ett litet lusthus inne bland träden. "Det där känns som ett Fredrik Blom-hus", tänkte jag och sprang iväg för att titta. Och mycket riktigt; arkitekt Fredrik Blom. Huset är från 1820-talet och kallas för Djurgårdspaviljongen. Det stod först på Södra Djurgården innan det flyttades ut i skärgården och blev väntstuga.Sedan flyttades det till Skansen.

På det hela taget en lyckad eftermiddag.

Inga kommentarer: