fredag 25 september 2009

Singin' in the rain - igen!

My fair lady sjunger på sista versen. Uppsättningen (väl värd ett besök) kommer bara att gå höstsäsongen ut. Nästa säsong finns det ingen ny uppsättning som väntar. Istället kommer Oscarsteatern att sätta upp Singin' in the rain innan den drar vidare till Malmö. Det här berättar DN om.

Det är ett välkommet beslut. Jag var och såg den förra gången den gick här, och jag kan mycket väl tänka mig ett nytt besök. Den var attans så bra! Rennie Mirro var en perfekt Don Lockwood, och Karl Dyall och Hanna Lindblad matchade honom. Johan Rheborg som frustrerad regissör var också lysande och även Sissela Kyle var rolig. Fast med henne hade jag lite invändningar. Jag ville se en ordentlig diva med brist på verklighetsanknytning. Istället fick vi en buskisgumma. Roligt, men inte passande för filmstjärnan Lina Lamont.

När musikalen sätts upp igen kommer varken Johan Rheborg, Sissela Kyle eller hennes ersättare Maria Lundkvist att vara med. Ersättare sökes. Får jag föreslå Henrik Dorsin som regissören?

DN skriver också om att We will rock you, musikalen med Queen-musik förhoppningsvis har premiär på Cirkus nästa år och att Chicago sätts upp året därefter. Samtidigt kommer Spamalot upp från Malmö.

We will rock you kanske inte är musikalen jag väntar ivrigast på. Däremot ser jag fram emot både Chicago (jag såg förra uppsättningen med Petra Nielsen och Anki Albertsson) och Spamalot. Nina Söderquist, som spelade Damen i sjön i London, upprepar samma roll i Malmö. Jag hoppas hon följer med till Stockholm också.

2 kommentarer:

fru Ann sa...

Dorsin är ett utmärkt val! Men vem som Lina Lamont??? Mia Schäringer, kan hon var nåt´? Eller Anna Blomberg... Du gillar ju kåta Gun... Fast det är klart att Lina är ju mer DUM än KÅT...

Primula sa...

Börjar vi inte ha sett nog av Mia Schäringer för ett tag??