onsdag 16 september 2009

Förste Idolvinnaren

Vem var den förste Idol-vinnaren? Nej, det var naturligtvis inte Daniel Lindström (och jag måste erkänna att jag var tvungen att googla för att komma ihåg hans namn), eftersom Idol inte är ett svenskt program som alla vet. Det var heller inte Kelly Clarkson, som vann i USA. Det är nog inte många som är medvetna om att Idol är ett engelskt koncept, med Englandspremiär 2001. Den förste vinnaren heter Will Young, och även om han inte är stor internationellt så har han skapat sig en karriär som heter duga. Han har hittills släppt fem album och ett Greatest Hits-album, som alla har sålt väldigt bra. Han har uppträtt på de största arenorna och varit med i alla möjliga sammanhang. Dessutom hedrar det honom att han redan innan han vann Idol (eller Popidol, som programmet heter i England) kom ut ur garderoben.

Han har uppträtt på teaterscenen och i film. I Mrs Henderson presenterar hade han både ett snyggt shownummer och en nakenscen (han vann pris för British male Rear of the Year Award samma år, och det förstår man efter att ha sett den filmen). Dessutom har han läst in en talbok, Roald Dahls Danny - bäst i världen. Så nog kan man säga att det går att skapa en karriär efter att ha vunnit Idol.

Jag har tittat lite på hans konserter, och skulle gärna se honom live. Fast för att ge er en liten vink om hur han låter så tar jag istället en av hans videor, Switch it on. Håll till godo!


1 kommentar:

Henrik G sa...

Ja, han är bra. Jag gillar hans cover på Sades låt ”Your love is king” som är med i Bridget Jones - The Edge Of Reason