måndag 28 september 2009

Professor Baltazar

När man ska beklaga sig över hur usla barnprogrammen var på sjuttiotalet så nämns alltid de dåliga öststatsanimationerna. Det har alltid stört mig, för det må ha kommit mycket dåligt från östblocket, men animation var banne mig nåt de kunde!

Ett utmärkt exempel på detta är Professor Baltazar. Det finns nog ingen i min ålder som inte älskade Baltazar som barn. Riktigt psykedelisk och fantastiskt rolig! Och alla kan fortfarande sjunga med i (den inte så komplicerade) signaturmelodin!

Professor Baltazar är en jugoslavisk serie, skapad av Zlatko Grgic 1967. Fram till 1971 gjordes 60 filmer med professorn, och jag har nog sett de flesta!


1 kommentar:

Primula sa...

Hellmers pojkar i hockeyfrilla platåskor och utsvängda brallor tycker jag är fina. Serien väcker goa minnen till liv. Hepp