torsdag 29 mars 2012

Saunders flyttar in på Blandings

Jennifer Saunders och PG Wodehouse, varför har ingen fört samman de två förut? Äntligen sker det! BBC håller på att göra en teveserie i sex avsnitt baserad på Wodehouse historier om slottet Blandings, fantasifullt nog kallad Blandings. Saunders ska spela rollen som Lady Constance, syster till Blandings ägare, Lord Emsworth. Emsworth spelas av Timothy Spall, kanske mest känd som Peter Pettigrew i Harry Potter-filmerna. Senast gjorde han Churchhill i The King's Speech. Serien utspelas 1929 och spelas in på Nordirdland.

Extra roligt för mig är det att det är Blandingshistorierna som filmas. En av de två Wodehousepjäser som jag har översatt är just en av dessa - Leave it to Psmith. Lady Constance är bara med i en scen där, men från och med nu kommer jag bara att kunna tänka mig Jennifer Saunders i den rollen.

Om den här serien bara är nästan så rolig som Jeeves och Wooster så kommer jag att älska den!

Inga kommentarer: