torsdag 7 juni 2012

Nationaldagsfirande

Som vanligt var det Öppet slott som gällde på slottet, och nog var det öppet alltid! Vi visade Prins Bertils våning för ovanlighetens skull och det drog nog extra mycket folk, kantänka. Jag har inga exakta siffror, men ryktet säger att vi hade över 14 0000 besökare under dagen.

Inte för att jag märkte av det så mycket. Jag var placerad i Riddarholmskyrkan dagen till ära. Ett par bokade visningar på förmiddagen och så de allmänna visningarna på eftermiddagen. Visst hade vi också mycket folk, men inte så mycket mer än en vanlig högsommardag. Trevliga besökare var det också hela dagen. "Det här var bättre än Florens", som en av besökarna sa efter visningen. Då kände jag att jag hade lyckats!

Utanför kyrkan stod det på morgonen ett antal veteranbilar uppställda. Vet inte riktigt vad de gjorde där, men jag förmodar att de skulle vara med i någon sorts parad. Jag passade på att fota några av dem i alla fall. Det ska gudarna veta att jag inte är särskilt bilintresserad, men de här bilarna skulle jag kunna sälja kropp och själ åt att få åka i!





Efter stängning var det så dags att skynda mig upp till slottet och kungens nationaldagsmottagning. 400 gäster och glad stämning gjorde avslutningen på kvällen till en lyckad nationaldag. Fast jag ska ärligt säga att jag är glad över att jag var ledig idag - jag sov i tio timmar, tydligen välbehövt.

Inga kommentarer: