fredag 28 maj 2010

Syndabocken

Det var väl som jag trodde. Knappt har röstsiffrorna kommit in förrän folk sätter igång att kräva Christer Björkmans avgång efter fiaskot. Varför i hela friden då?! Det var ju faktiskt inte han som skickade iväg Anna Bergendahl till Oslo, det var svenskarna som röstade fram henne. Kom ihåg att när jurygrupperna hade sagt sitt var det Salem al Fakir som ledde, och det har jag sagt ända sedan dess, vi hade haft större chans i Oslo med honom än med Anna.

Jag tror inte att det danska bidraget hade haft större chans än Salem i den svenska uttagningen. Alla var så betagna i den söta Anna att hon inte hade något egentligt motstånd. Även de andra svenskskrivna bidragen hade stått sig slätt mot henne. Därmed inte sagt att jag tycker att de är dåliga (jo, jag tycker nog att det danska bidraget är ganska kackigt), men svenskarna vill tydligen ha svala damer, och därför väljer vi Charlotte Perrelli, Malena Ernman och Anna Bergendahl.

Christer Björkman må ha gjort sitt i festivalen, men kom ihåg att han inte är ensam ansvarig för det som skedde. Jag inledde med en bibelreferens och avslutar med en: den som är utan skuld kastar första stenen!

3 kommentarer:

Primula sa...

Finns det någon som kan ta över efter Björkman?? Tror inte det just nu och som du säger det var inte han som röstade fram årets bidrag och inte jag heller. Salem hade nog gjort gott ifrån sig. Synd om jäntan som är söt men det räcker inte i stort men emot flera svenska bidrag i svenska matchen tyckte jag nog det räckte.

Madelene sa...

Men Salems låt som var med i melodifestivalen var så tråkig. Tacka vet jag den som går på Telia-reklamen. Here we go...

Knallhatten sa...

Nä, jag tycker att den är riktigt bra. Däremot vet jag inte vad det är för Teliareklam. Jag byter ju kanal när reklamen börjar...