onsdag 19 maj 2010

Dagens bildgåta

Har jag helt tappat huvudet idag?!

1536

10 kommentarer:

Unknown sa...

En av världens fånigaste poplåtar börjar så här:
I'm Ennery the eighth I am
Ennery the eighth I am, I am

Fast det är ju inte en åtta det rör sej om, utan om tvåan Ann.

Filmfavoriter sa...

jättefin blogg! måste jag säga.Följa varandra på bloglovin?:)

Fru Ann sa...

Inte du men jag... Är inte detta Anne BBQ...

Knallhatten sa...

B:et runt damens hals står i detta fall icke för BBQ, utan för Boleyn. Det är såklart Henrik VIII:s andra hustru Anne (eller Anna som hon faktiskt heter på svenska) Boleyn som får sätta livet till denna dag.

Primula sa...

But her sister M was thare first and there was a son. Å hon klarade sin nacke

Sandra W. sa...

Man tror inte längre att Henrik var far till Marys barn, det finns flera saker som tyder på att han inte var det. Däremot hade han en son med en annan gammal älskarinna, Bessie Blount. Denne fick bli hertig av Richmond, Henry Fitzroy.

Primula sa...

Ha, spännande mer om detta??

Kul att lära sig nya saker

Sandra W sa...

Barnens födelseår stämmer inte i tid med hennes och Henriks förhållande, men framförallt är det osannolikt att han inte skulle erkänt barnen som sina egna om de varit det. Speciellt som han gjorde det med sin andra illegitima son.

Ett litteraturtips är Antonia Fraser "Henrik VIII:s sex hustrur". Säkert en av världens bästa historiska biografier som någonsin skrivits.

Fru Ann sa...

Antonia Fraser är en ypperlig författarinna... om jag intye missminner mig skrev hon även boken om Marie Antoinette som filmen med samma namn och av Sofia Coppola, baseras på...

Sandra W sa...

Just det, stämmer bra. Den har jag dock inte läst (ännu).