onsdag 26 maj 2010

Suverän konsert

Häromdagen satt jag och bläddrade i tevetidningen när blicken fastnade på ett program på SVT24, Jerusalems sju portar, en konsert av Krzysztof Penderecki, som ingick i programserien Veckans konsert. Kan väl vara intressant, tänkte jag. Han är ju ansvarig för världens läskigaste filmmusik, den från The Shining. Eftersom jag inte hade tid att kolla på den när den gick ställde jag in videon.

Nu har jag hunnit se konserten, och det var nåt ruskigt häftigt! En stor mässa med symfoniorkester, jättekör, dansare och videoprojektioner. Jag låg i soffan med en tidning och tänkte ha konserten som bakgrundsmusik, men jag glömde helt bort tidningen. Jag satt bara och kollade på det häftiga bildfyrverkeriet som fullkomligt exploderade framför mig. Och så den musiken till. Helt otroligt häftigt! Jag kan bara beklaga er som inte såg den. Det där var en repris och den är redan borttagen från SVT Play.

Inga kommentarer: