måndag 13 februari 2012

Tex Averys samlade klassiker

Jag har länge efterlyst en dvd-samling med Tex Averys filmer, ungefär som Disneys Complete Donald och Complete Mickey. Nu finns det en europeisk box med - nästan! - alla Averys filmer från MGM-åren, från Blitz Wolf som släpptes 1942 till Cellbound från 1955. Vilken guldgruva. Om jag får en ordentlig lön nån månad så ska jag definitivt skaffa den här.

De filmer som saknas är bland annat två nyinspelningar av äldre filmer, Millionaire Droopy och Cat's Meow. De är helt enkelt Wags to riches och Ventriloquist Cat, men i bredbildsformat. Tex Avery själv hade inte något med nysläppen att göra, mer än att han regisserade originalen. Vidare saknas av någon anledning de två filmerna om den frusna pingvinen Chilly Willy, samt Sh-h-h-h-h-h och den oscarsnominerade Crazy Mixed Up Pup.

De två sista filmerna som saknas är Uncle Tom's Cabaña och Half-pint Pygmy. Enligt pratet på nätet så förnekar bolaget till och med de här filmernas existens, vilket är osedvanligt fånigt eftersom de är lätthitttade på imdb och YouTube. Men bara av titlarna att döma kan man förstå att de kan anses som rasistiska, och därför vågar man väl inte visa upp dem. Jag säger det igen - osedvanligt fånigt. Fördomsfulla, javisst, men samtidigt barn av sin tid. Särskilt Uncle Tom's Cabaña tycker jag inte är värre än det mesta annat från samma tid. Half-pint Pygmy är däremot ganska vedervärdig, och i ärlighetens namn inte särskilt rolig. Därmed inte sagt att den inte förtjänar att finnas med som ett tidsdokument. Vad säger ni, förtjänar de att strykas från den officiella kanon?



Inga kommentarer: