fredag 3 februari 2012

Fulaste musikalaffischen nånsin?


Petter och jag började diskutera Stephen Sondheims Assassins häromdagen. Jag kände till den och visste ungefär vad den handlade om - personerna som mördat eller försökt mörda amerikanska presidenter - men mer än så var det inte. Och musiken hade jag inte hört. Jag blev lite nyfiken och lyssnade in mig på den senaste Broadwayuppsättningen som finns på Spotify. Den är riktigt bra, måste jag säga. Men affischen! Vad är det för estetelev som har fått göra den? Något så fult och amatörmässigt trodde jag inte att man kunde få se i en professionell uppsättning. Vid en snabb googling hittar jag den affisch på affisch från olika uppsättningar, den ena snyggare än den andra. Jämför den med originalaffischens vita stjärnor mot blå bakgrund eller varför inte den engelska uppsättningen, med en av mördarna som tjuvkikar genom ränderna i den amerikanska flaggan.

Inga kommentarer: