lördag 25 februari 2012

Te Deum

Även fredagen blev spännande för min del, då det var dags för Te Deum i Slottskyrkan. Jag var tvungen att vara på slottet extra tidigt för att vi skulle hinna med förberedelserna inför sportlovet, men efter en snabb dusch och ombyte var jag så på plats i kyrkan klockan 11.45. Vi i slottskören satt utspridda i församlingen för att fungera som stöd för övriga gäster under körsången. Om ni inte såg gudstjänsten på teve så kan ni se sammandraget här nere. Jag tänker inte säga så mycket om det, mer än att Romans Te Deum var fantastiskt vackert. Jo, en sak vill jag säga - hela församlingen började skratta när journalisterna rusade fram i mittgången som en buffelhjord för att komma först till sina platser.



Efter gudstjänsten sprang Kristina och jag upp till vårt pentry och slängde i oss en snabb lunch innan vi tog oss ner till Rikssalen, där allmänheten skulle få skriva gratulationslistor. Intresset var väldigt stort redan från början och hundratals besökare tog sig till slottet för att lämna en hälsning till kronprinsessparet och prinsessan Estelle. Vi hade full fart ända till vi stängde klockan fem. Det var Kristina, Maria och jag tillsammans med två kammarvaktmästare och två kammarherrar som hjälptes åt.

 
Blommorna som stod uppställda vid drottning Kristinas silvertron - jag tänkte på det flera gånger hur passande det var att den stod där nu när vi har inte mindre än två regerande drottningar i rad nån gång i framtiden - har jag inte en aning om vad de heter - jag känner till ros och maskros och är inte helt säker på skillnaden mellan dem - så jag har döpt dem till Esteller.

Inga kommentarer: