söndag 26 februari 2012

Moneyball

Om det finns något som amrisarna gillar mer än filmer om baseball så är det filmer som är baserad på en sann historia. Om man då dessutom kan kombinera dessa två finns det inte en torr byxa där över. Få baseballfilmer når dock våra stränder, och än färre av dem har jag sett. Moneyball är ett undantag, och främsta anledningen till att jag har sett den är såklart för att den är nominerad till bästa film.

Brad Pitt (nominerad även han) spelar Billy Beane, general manager för Oakland Athletics, laget som ligger allra sist i amerikanska ligan. De få bra spelare de har köps upp av bättre och rikare lag. Tillsammans med ekonomistudenten och statistikern Peter Brand (en lysande Jonah Hill) börjar de leta efter de mest underskattade spelarna i ligan och köper dem för en spottstyver. Folk skakar på huvudet åt dumheterna, men gissa hur det går!

Aaron Sorkin (Social Network) har skrivit manus och Bennett Miller (Capote) har regisserat. Det som gör den här filmen intressantare än de flesta andra baseballfilmer är att den nästan inte utspelas på baseballplanen. Här pratas det om spelare och inköp (Sorkin har ju skrivit det pratrika Vita huset, och det märks) och bara emellanåt blir det spel. Det räcker inte riktigt för min del dock, jag orkar inte riktigt engagera mig i priser och övergångssummor och laguppställningar. Jag får nöja mig med att filmen är välgjord på alla sätt och samspelet mellan Pitt och Hill är strålande. Nu har Pitt visserligen blivit nominerad för fel film, lika bra som han är i Tree of life är han inte här, men ingen kan ta ifrån honom den bra insats han gör som frustrerad manager, som kämpar för att inte förlora mer än för att vinna. Den som gör filmen riktigt sevärd är Hill, och han är självskriven för oscarsstatyetten för bästa manliga biroll. Nu kommer han inte att få den, jag har svårt att tänka mig att Christopher Plummer inte får den. Plummer gör visserligen en bra insats i Beginners, men lika bra som Hill är han inte, däremot kommer han att få den för lång och trogen tjänst.

Allt som allt är Moneyball värd tre gnurglor för sina ansträngningar.


Inga kommentarer: