torsdag 23 februari 2012

Tårta på tårta

Det blev som jag trodde, en ovanlig men rolig dag. Direkt när vi öppnade för besökare blev jag placerad i Södra valvet för att lämna information till gratulanter och blev intervjuad av både Borås tidning och P1. Eftersom jag inte hade så mycket nytt att komma med så får vi väl se om jag blir citerad i media.

Sedan hade jag visningar i Skattkammaren. Den engelska visningen gick väl som den brukar, besökarna skulle nog ha kommit vare sig en prinsessa fötts eller ej. På den svenska visningen blev det desto mer prat om prinsessor och kungliga barn och hur dopet kommer att gå till och så vidare. Riktigt roligt, och eftersom det var min sista visning för dagen passade jag på att ge gruppen lite mer tid, i 75 minuter pratade vi barndop och prinsesskronor. Riktigt trevligt.

Och så har det ätits prinsesstårta så det sprutar ut genom öronen på mig. På morgonens avdelningsmöte berättades det att det hade beställts tårta som skulle komma efter lunch. Och knappt hade det sagts förrän nästa avdelning meddelade att de hade köpt tårtor till alla olika avdelningar. Så vi inledde arbetsdagen med grön prinsesstårta och avslutade den med rosa dito.



Man kan ju inte fira en prinsessfödsel utan champagne, så när vi väl stängt - och ätit upp sista tårtbiten i pentryt - gick vi ner till Kaffegillet och delade på en magnumflaska champagne. Nu är jag alltså lite pickalurvig och gräddstinn. Det blir tidig kväll ikväll, jag måste vara i form för att sitta i Slottskyrkan i morgon och vara med på Te Deum, ännu en historisk händelse som jag får vara med på!

1 kommentar:

Fru Ann sa...

Vilken härlig härlig dag för en önskad prinsessa! I wish I was there... Men här fick jag vara med prinsessor av ett helt ANNat slag men vi firade också minsANN... Först vår lilla ryska prinsessa Nadja Johanna Kustova Grill och så naturligtvis hennes nyutsprungna höghet prinsessan av Haga... Små sandwich, dillkött och kakor kakor kakor... Helt okej för fjorton damer i monarkins tjänst...