onsdag 15 februari 2012

Paradise Lost 3 - Purgatory

Det är väl inte ofta en andra uppföljare blir nominerad till bästa film på oscarsgalan, men nu har det hänt! Visserligen i dokumentärfilmssektionen, men det är bra nog.

Joe Berlinger och Bruce Sinofsky har gjort en tredje (och sista?) film om West Memphis 3, tonåringarna som anklagades och dömdes för trippelmord, utan några bevis mer än att de var svartklädda och lyssnade på hårdrock i stort sett. Jag har skrivit om dem förr, så jag går inte in på bakgrunden här. Jag har sett de båda första filmerna och gripits av deras historier. Det är knappt man tror att det är sant, inte ens i ett sånt hillbillyställe som Arkansas.

För några år sedan gjorde man lite nya tester, med nya experter, på det bevismaterial som finns och kunde med dna-analys säkert säga att det inte finns några spår efter några av tonåringarna på brottsplatsen. Med det i bakfickan kunde man kräva att fallet skulle tas upp igen, till både domarens och åklagarens förtret.

Jag vet hur det går, jag läste om det i tidningarna samma dag som domen kom, men jag sitter ändå klistrad. Det är oavbrutet spännande, som den värsta thriller och jag håller tummarna för dem hela tiden. Paradise Lost 3 är en, om man kan använda uttrycket för en så hemsk händelse, fantastisk film. Jag har inte sett de andra filmerna, men tycker att Paradise Lost 3 är en värdig kandidat för priset. Fast ska jag vara ärlig så tror jag att det är Pina som kommer att ta hem det, med tanke på hur alla har hyllat den (nej, jag har fortfarande inte kommit iväg och sett den - jag har ju lite svårt för det där med 3D).

Inga kommentarer: