lördag 17 juli 2010

Tre män i en båt - igen

Häromsistens hade jag Jerome K. Jeromes födelsedag som dagens bildgåta. Det gjorde mig inspirerad att läsa Tre män i en båt igen, men samtidigt blev jag nyfiken på om boken fanns filmatiserad. Det gjorde den! Jag köpte filmen och har nu sett den.

Filmen, från 1975, har alla förutsättningar att bli riktigt bra. Stephen Frears (Farligt begär, The Queen) regisserade, Tom Stoppard (Shakespeare in love, Rosencrantz och Guildenstern går åt) skrev manus och Tim Curry och Michael Palin i två av huvudrollerna. Och den var ju så trist!

Själva båtfärden är bara en ursäkt för en massa olika små anekdoter om händelser kring Themsen och andra ställen. I filmen är alla dessa bihandlingar bortplockade. Den enda som är kvar är Georges besök till labyrinten i Hampton Court. I resten av filmen, när berättarrösten börjar med "det påminner mig om..." så blir han avbruten av de andra i båten med "not now, J!".

I ärlighetens namn är stora delar av själva båtfärden inte särskilt spännande. Då blir det ganska trist om allt det roliga plockas bort. Dessutom är det fel hund! Montmorency är en foxterrier, inte den där svarta som är med i filmen. Filmen kan inte få mer än två gäspande gnurglor.


Så mycket roligare var det då att läsa boken igen. Jag har läst den en tre-fyra gånger förr, men det är åtminstone tio år sen jag läste den senast, och många av historierna hade fallit mig ur minnet. Omläsningen blev ett kärt återseende. Vid många tillfällen tänkte jag "ja, nu kommer den här" när minnet av anekdoterna kom, den ena efter den andra. Min favorit är nog när J ska leverera ett par ytterst vällagrade ostar per tåg, och han lyckas tömma hela kupén. Den ende som stannar kvar är en begravningsentreprenör som inte störs av lukten. Tvärtom, "lukten påminde om den från döda spädbarn". Då skrattade jag högt.

Jerome har skrivit ytterligare en bok om sina reseäventyr, Tre män på en velociped. Den har jag inte läst, men jag har försökt hitta den emellanåt utan att lyckas. Jag tror att jag hellre fortsätter med det än att leta efter en lyckad filmatisering av båtfärden. Och det borde de flesta som vill ha en rolig upplevelse!

2 kommentarer:

Primula sa...

Ja filmen är riktigt usel. Svagt med ensådan bok som underalg. Boken är skickligt skriven jättekul och underfundig. Hunden (pudel) är bra även om han inte riktigt kan leva upp till terrierrollen. Rolig är delen i boken om hur man öppnar en konservburk i filmen blir den bara töntig med barnsliga män. Jag ger en gnurgla och den ska hunden ha även om han inte lyckas riktigt i terrier rollen,
Kan just undra om det är samma personer bakom "Det susar i säven" Underbar bok men urusel filmatisering.

Anonym sa...

Jag fick "Tre män i en båt" av min far, som hade två ex... Fantastiskt roligt!

Bok nr 2 finns att köpa här:
http://www.bokborsen.se/Jerome+K.+Jerome-bok-till-salu-16846431_1.htm

Går även att ladda ner för 50 kr:
http://www.bokus.com/bok/9789185729050/tre-man-pa-velociped/

Mycket nöje och trevlig semester önskar Fru Warulv