fredag 30 juli 2010

Sommaren som definitivt säger nej

Okej, det finns vissa nackdelar med att flytta Pride från en grusplan till en gräsmatta. Det märktes idag om inte annat. Det var som om vädrets makter inte ville att vi skulle ha nån schlagerdag. Och det gjorde de rätt i!

Jag såg inte schlagerdagen förra året, men enligt vad jag har hört så var det katastrofalt. Då måste man väl säga att årets dag var en äreräddning. Men låt det bli dess svanesång. Jag menar, hur många gånger kan man se Nanne Grönvall framföra sina schlagerbidrag utan att känna att nyhetens behag har mattats bara lite grann? I första avdelningen var det inte en artist med som inte har stått på den scenen alltför många gånger. Jag tröttnade raskt och gick runt i parken istället. Fast som sista artist kom Björn Skifs in. Gissa om jublet steg! Och jag jublade med. Det var riktigt bra!

Efter paus var det så dags för den "moderna delen", vilket innebar några av artisterna från årets svenska uttagning och ett par internationella gästartister. Där fick vi se Sibel (två gånger), Elin Lanto (två gånger) Chiara från Malta (två gånger) och hon som sjöng på grekiska i svenska uttagningen (två gånger). Helt uselt var det nu inte. Neo, Jenny Silver och Hanna Lindblad sjöng sina bidrag, och jag jublade. Hanna visade vilken suverän artist hon är! Didrik Solli-Tangen tog revansch för sin sura sång i Oslo. Här visade han att han en rejäl pipa! Anna Bergendahl följde med sin låt (och tackades "för allt du gjort". Eh, har hon gjort så mycket mer än en låt som fick vår näst sämsta placering nånsin?). Och så avslutades det hela med Lena och Satellite (såklart, om inte årets vinnare varit med hade det väl blivit upplopp).

Så visst, det fanns positiva inslag, men helt klart är att den här delen av Pride har överlevt sig själv och jag känner att det nog inte finns nån anledning för mig att vara med om det här nästa år. Kom med nåt nytt, vetja!

Dagens bästa för min del var ännu ett bokinköp, Sympatiens hemlighetsfulla makt, en bok som jag velat ha sen den släpptes men den har varit så satans dyr. Här hittade jag den för 60 spänn. Jag trodde att nån siffra hade runnit bort i regnet, men så var icke fallet. Det här är verkligen en bok för mig - historia om Stockholm och homosexualitet i en salig blandning.

Inga kommentarer: