lördag 24 juli 2010

Kronprinsparets våning

Då stod man där, på Amalienborg. Jag kan erkänna att jag inte hade fattat förut att Amalienborg var alla fyra slotten runt borggården. Jag trodde att det var ett av dem, och att de andra hade andra namn...

Nå, målet för första stoppet var kronprinsparets nyrenoverade våning i Fredrik VII:s palats. Kön var enorm. Den gick hela vägen runt hörnet och en bra bit till. Som tur var tog det ganska kort tid innan vi fick komma in.

Hund utanför slottet
En kaffe i väntan på entré?

Slottet var riktigt snyggt renoverat. Man respekterade äldre tider, men lade samtidigt till vår tid i form av väggmålningar av samtida konstnärer. De flesta var riktigt häftiga. Jaktmotivet i köket kändes mest kitschigt och barnkammarmålning och det maritima motivet i kronprinsens arbetsrum var för naivistiskt för min smak. Däremot älskade jag det nya trapphuset av Olafur Eliasson som skulle ge en undervattenskänsla. Lampor i form av vattenbubblor som stack ut halvvägs ur väggarna och högst upp i trapphuset en takspegel av bucklig aluminium som ytterligare förstärkte känslan av att vara under vattnet. Det var inte tillåtet att fotografera där inne, så jag kan inte visa några amatörbilder. Men håll till godo med de officiella pressbilderna. Fler pressbilder finns här.

Riddarsalen

Köket med den hemska jaktmålningen av Kathrine Aertebjerg

Kronprinsessans arbetsrum med blomstermotiv av marmorstuck utfört av Erik A Frandsen

Kronprinsens arbetsrum med Tal R:s maritima motiv. Inte en favorit.

Festmatsalen. Speglarna är egentligen plåt med slipade blomstermotiv. Även den av Erik A Frandsen. Urhäftigt!

Eske Kaths takmålning

Och slutligen, den absoluta favoriten. Trapphuset av Olafur Eliasson.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att man får komma in!

Att det var flera slott fattade jag i förrgår, då jag satt och letade på nätet inför en eventuell tur till Köepnhamn i höst.

Malou sa...

Vilken tur att vi inte kom längre än till Höganäs fabriksutförsäljning. Då hade du ju inte fått sett den nyrenoverade våningen eftersom den inte fanns då :-D

Knallhatten sa...

Nänä, försök inte rättfärdiga era hemska gärningar! ;-)