fredag 9 juli 2010

Kung Queer

Nåt som är roligt med Pride (förutom än att gå runt på en inhägnad grusplan och lyssna på usel musik) är de olika kulturella evenemang som äger rum runtom i stan.

I år har Livrustkammaren en visning som heter Kan man vara mer hetero än kungen? – kungliga maktutryck genom tiderna. Det låter riktigt spännande och definitivt en visning jag ska vara med på.

Samtidigt börjar jag fundera på om man skulle kunna göra en liknande visning i vår del av slottet och hur den i så fall skulle läggas upp. Det är en spännande tanke, men jag har inte lyckats komma på hur den skulle gå till. Det här har legat i bakhuvudet på mig sedan jag var på Hallwylskas queervisning tillsammans med Malou för ett par år sen. Vi får väl se om jag kommer på nåt.
Ett par andra visningar som jag blir lite nyfiken på är Sjöhistoriskas Uniformer - makt, hierarkier & normer och Vasamuseets Vasa goes queer, om mans- och kvinnoroller till havs.

Inga kommentarer: