måndag 19 juli 2010

Hur tänker folk?

Jag ska åka till landet i morgon. Eftersom det här bestämdes för inte så länge sen är tågbiljetterna dit schweindyra och då tänkte jag att jag skulle gynna SJ:s internetauktioner. I morgon fanns det fyra biljetter till samma tåg och tid. Jag var den första som lade bud på någon av dem. Sedan började folk lägga bud även på de andra tre biljetterna. Gott så!

Sedan lade jag märke till nåt intressant. Istället för att lägga bud på den biljett som hade lägst pris för tillfället så budade folk på den första av biljetterna, dvs min. Till slut blev det här ganska absurt, när "min" biljett låg på runt 200 kronor och de övriga på runt 50 kronor. Och ändå lade folk bud på "min" biljett, så där steg priset medan de övriga låg ganska still.

Det här ändrade sig under slutminuterna, då alla biljetterna hamnade på ungefär samma pris. Men i alla fall!

Inga kommentarer: