tisdag 6 juli 2010

Today I've seen Jimmy Dean!

Jag har aldrig sett en James Dean-film! Den chockerande insikten har slagit mig sedan jag har tillbringat ett par kvällar med två av hans filmer. Visst, jag har sett scener och klipp, som födelsedagsscenen i Öster om Eden och biltävlingen i Ung rebell, men aldrig en hel film. Jag har bara trott det.

Med två tredjedelar av hans karriär avklarad kan jag bara konstatera att hans filmer håller (nja, Ung rebell hade väl inte blivit en sån klassiker om det inte var för Dean), och hans skådespeleri likaså. Jag förstår varför han fick ett sånt genombrott. Inte bara för det uppseendeväckande dödsfallet eller för att han var snygg. Men han personifierar tonårsångesten i en tid då tonåringen föds. Fast han slår inte Marlon Brando!

Nu ska jag bara se till att se Jätten också!

Inga kommentarer: