lördag 2 februari 2013

Den första Sverigemiddagen

Det blev en rejält lång dag för mig igår. Efter sedvanliga visningar på dagtid svidade jag om till min hemliga identitet som kammarvaktmästare och arbetade med det allra senaste - Sverigemiddagen. För dem som inte följt med har kungafamiljen lanserat det här som ett komplement till sedvanliga representationsmiddagar i samband med att kungen firar fyrtio år på tronen. Om kungafamiljen nu ska representera hela Sverige är det väl inte mer än rätt att hela Sverige får representeras på middagarna. Sveriges alla landshövdingar fick nominera personer från sina respektive län som gjort något anmärkningsvärt, både lokalt och nationellt, och tvåhundra av dem togs emot igår på slottet.

Eftersom det här innebar att det var (ganska många) fler gäster än på en vanlig middag serverades inte middagen i Karl XI:s galleri, utan i Vita havet. För vår del blev det helt nytt men ändå välbekant - variation på ett tema, skulle man kunna säga - och eftersom vi har de arbetsledare vi har flöt middagen på utan några större missöden.Gästlista, bilder, meny och kungens tal bland annat finns att bese på Hovets hemsida.

Som vanligt lämnade vi kammarvaktmästare våningarna sist, vilket igår betydde klockan två. Hemma igen vid tre och så upp på morgonen för att återvända till brottsplatsen och återigen ha visningar hela dagen. Gissa om jag somnade gott i soffan nu när jag kom hem!

Inga kommentarer: