söndag 24 februari 2013

Oscarsvinnarna - redan nu!

Med mer än tjugofyra timmar till godo har jag nu sett alla de filmer som är Oscarsnominerade till antingen bästa film eller bästa animerade film. De senaste filmerna jag såg, Piraterna!, Beasts of the southern wild, Zero dark thirty och Lincoln, kommer ni att få recensioner av lite senare. Just nu tänkte jag kungöra hur jag tycker och tror (vilket inte alltid är samma sak) att guldgubbarna bör fördelas.  

Bästa film: Om jag väljer med hjärtat så är det tveklöst Les Misérables. Attans, så den berörde mig. Men väljer jag med hjärnan så blir det Argo. Den har också gått och knipit bästa film-priset på ganska många galor vid det här laget. Intressant att notera är väl att ingen av de två storfavoriterna till priset är nominerad till bästa regi, bara bästa film! Amour har nog ingen större chans här, men å andra sidan kan ingen annan film klå den i kategorin bästa utländska film!  

Bästa manliga skådespelare: Det behöver jag väl egentligen inte säga, det finns bara en kandidat – Daniel Day-Lewis för Lincoln. Han är helt fenomenal som presidenten.  

Bästa kvinnliga skådespelare: Det gör mig väldigt ont att säga det, men den som är mest värd priset kommer inte att få det – Emmanuelle Riva för Amour. Det som talar emot henne är att Jennifer Lawrence i Du gör mig galen är 1. under 30 och 2. spelar galen. Att spela galen är en given fribiljett till att bli nominerad och när det gäller skådespelerskor så väljer Oscarsjuryn mer än gärna unga tjejer, när det inte är Meryl Streep som får priset. Män däremot måste vara äldre för att komma på fråga. De senaste decennierna är det bara Adrien Brody som varit under 30 när han vann för Pianisten. Emmanuelle Riva spelar ”bara” senildement och hon är gammal. Å andra sidan kan det bli ett tack för lång och trogen tjänst, trots att hon aldrig gjort någon amerikansk film.  

Bästa manliga biroll: Christoph Waltz för Django Unchained. Det går inte att säga emot det egentligen, fast personligen tycker jag att Alan Arkin gör en bättre prestation i Argo.  

Bästa kvinnliga biroll: Också självklar – Anne Hathaway för Les misérables. Hon är bara med i cirka tio minuter, men gör ett fenomenalt intryck på den tiden. Om det inte blir hon så kan nog Sally Field i rollen som Mary Lincoln börja fundera på ett tacktal. Med den lilla brasklappen att jag inte sett Helen Hunt i Mitt längtande hjärta eller Amy Adams i The master.  

Bästa regi: Här står det nog mellan Steven Spielberg för Lincoln och Michael Haneke för Amour och då måste jag välja Haneke.  

Bästa originalmanus: Å, vad jag skulle bli glad om det var Wes Anderson som fick priset för Moonrise Kingdom, hans enda nominering för den underbara filmen. Men jag tror nog att han får se sig besegrad av Quentin Tarantino och Django unchained.  

Bästa manus, baserat på annat material: Amerikanarna gillar sin hjältehistoria. Det blir nog Tony Kushner som får priset för Lincoln, och det är han gott förtjänt av.  

Bästa foto: Ja, om Berättelsen om Pi ska få någonting så borde det vara här. Claudio Mirandas foto balanserar på gränsen till det kitschiga och faller emellanåt över. Fast vid andra tillfällen är fotot riktigt vackert. Själv skulle jag nog hellre ge det till Lincoln och Janusz Kaminski.  

Bästa sång: Blir det något annat än dunderhitten Skyfall och Adele så blir jag mycket förvånad! Fast min favorit är Before my time med Scarlett Johansson och Joshua Bell ur dokumentären Chasing ice.  

Bästa animerade film: Modig. Fantastiskt vacker film och med klurig handling om något så ovanligt som en prinsessa vars högsta dröm inte är att bli gift!

Bästa dokumentär: Utan att ha sett en enda av dem (ja, jag skäms lite!) så vågar jag mig faktiskt på att sia att det kommer att bli svensk seger! Searching for Sugar Man har gjort rent hus på varenda prisgalan den här säsongen, och det ska mycket till för att Malik Bendjeloul inte ska få den här också.

Det här är kategorierna som jag vågar uttala mig om. Det finns självklart fler (det är en lång natt!), men där är det flera specialkategorier som jag inte är helt insatt i, och några där jag inte har sett de flesta nominerade. Vi får se fram emot klockan sex i morgon bitti hur många rätt jag hade.

Inga kommentarer: