tisdag 5 februari 2013

Priscilla kommer till stan

Idag blev det tydligen officiellt att Priscilla, öknens drottning får Sverigepremiär i höst. Jag fick veta det redan i höstas av en ren slump. Föräldrarna till en av dansarna i La cage aux folles var på slottet och var nervösa och började prata med mig. De berättade att sonen just vid det tillfället var och provdansade för Priscilla.

Priscilla, öknens drottning är baserad, som många kanske redan vet, på filmen med samma namn från 1994 (är det verkligen tjugo år sen den kom?!) och handlar om två drag queens och en transsexuell kvinna som reser genom Australiens öknar i bussen Priscilla. Huvudrollerna i filmen spelades av Hugo Weaving, Guy Pearce och Terence Stamp. I Sverige är det Patrik Martinsson, Erik Høiby och Björn Kjellman som ska gestalta de tre damerna.

I musikalen har det tillkommit tre roller - tre divor i ordets rätta bemärkelse, som kommenterar handlingen i sång. Här hittar jag enda smolket i glädjebägaren - den diva som hittills är klar är Pernilla Wahlgren, och det är ingen hemlighet att jag har synnerligen svårt för henne. Men å andra sidan får jag ju Patrik Martinsson, och han uppväger vilken sopdiva som helst!

Musikalen är en jukeboxmusikal, precis som Mamma Mia! eller Rock of Ages, som kommer upp på China nu i februari. Som sig anstår ett gäng drugor så består låtarna av discodängor från sjuttiotalet och framåt.

Det är ingen egen version vi får se i Stockholm, utan samma uppsättning som sätts upp överallt. Kostymerna kommer direkt från Broadway och regissören är samma som regisserat alla uppsättningarn - Simon Pillips.

Det här kan bli riktigt bra, jag kommer nog med största sannolikhet sitta där i höst och digga med!

Inga kommentarer: