lördag 12 januari 2013

Woofets ursprung

När man ser en riktig snygging så är det väldigt lätt låta undslippa sig ett lågt "woof!" - gudarna ska veta att jag själv mer än gärna gör det. Bland USA:s björnar (håriga tjockisbögar för att förenkla för dem som inte vet) lär det dessutom vara en vanlig hälsningsfras. Washington City Paper har en genomgång av björnkulturens ursprung och där får vi veta någonting riktigt roligt - när kom det första woofet?

Teorin är att det lanserades av min stora komedifavorit Madeline Kahn i Det våras för Frankenstein. När hon blir kidnappad av monstret och han drar ner byxorna och visar sin enorma "schwantzstucker" stämmer hon upp i ett fascinerat woof! Det vore roligt om det vore så. Jag kan åtminstone säga att i mitt fall är det från Det våras från Frankenstein jag lärde mig uttrycket. Klippet här nedan är lite manipulerat, i filmen får man inte se några färglagda kalsonger, men det var det enda klippet jag kunde hitta. Ni kan väl scenen i alla fall.



Inga kommentarer: