söndag 20 januari 2013

Tevegudstjänster

Jag har tillbringat två dagar i Slottskyrkan tillsammans med Sveriges television. Det har nämligen spelats in fyra gudstjänster som ska sändas i fastlagstid. Jag kanske inte behöver tala om att jag var där i egenskap av medlem i slottskören, och inte av eget intresse. Jag har ju lite svårt för det religiösa, som bekant. Den här gången blev det jobbigare än vanligt. Vid en vanlig gudstjänst kan jag helt enkelt koppla bort när det blir de där bitarna jag inte gillar. Nu skulle jag både höras och synas, så då var det bara att bita i det sura äpplet och sitta och rabbla de där bönerna om "jag eländige mask" och allt sånt.

Fast bortsett från det så var det riktigt trevligt. Slottskören, Vokalensemblen och Göteborgs domkyrkas flickkör uppträdde och däremellan satt vi med i kyrkbänkarna bland de vanliga besökarna. Och ni ska inte tro att det ni får se på teve är som det var för oss. Nej nej, fyra gudstjänster spelades in på tre dagar och de olika bitarna filmades vid olika tillfällen. Predikan spelades in i fredags, och då slapp jag vara med, tack gode - ja, gud - igår spelades våra körinsatser in och idag var det psalmsång. Alla var på sitt bästa humör, så jag ska inte klaga så mycket. Det var jättetrevligt att vara med.

Nu får ni vänta till 24 februari innan den första gudstjänsten sänds. Som ni kanske förstår är jag inte helt på det klara med i vilken/vilka av gudstjänsterna ni får se mest av mig. Det är bara att bänka sig.

Inga kommentarer: