måndag 14 januari 2013

Golden Globes

Ingen svensk kanal visade Golden Globe-galan i år, så jag tillbringade några dagar med att försöka hitta en alternativ metod att se galan streamad på nätet. NBC brukar spärra sina sändningar från att ses av folk som inte befinner sig i staterna. Med några timmars varsel hittade jag en sida som lovade att de skulle visa hela galan, och de höll vad de lovade. Alltså kunde jag tillbringa söndagsnatten med att se prisutdelning.

Vad ska man säga om årets gala då? Till att börja med var årets värdpar, Tina Fey och Amy Poehler, lysande men underutnyttjade. Det hann gå så långt att jag vid ett par tillfällen glömde bort att de skulle vara med. Men när de väl dök upp var de suveräna, betydligt roligare än Ricky Gervais förra året.



Prisutdelarna skötte sig som de skulle. Två oväntade presentatörer dök upp. Tony Mendez, som Ben Affleck spelar i Argo, fick presentera filmen om sig själv och Bill Clinton presenterade Lincoln. Eller som Amy Poehler sa: "that was Hillary Clinton's husband!"

Inga större överraskningar bland pristagarna. Största överraskningen, och en som gladde mig, var att Argo vann för både bästa film och bästa regi, något som blev lite av en skräll när Ben Affleck inte ens blev nominerad till bästa regi på Oscarsgalan.  Les Misérables vann alla priser den var nominerad till, utom bästa sång som vanns av Adeles Skyfall - väl värd sitt pris. Kvällens förlorare var storfavoriterna Lincoln och Berättelsen om Pi, som fick nöja sig med ett pris var. Daniel Day-Lewis fick skådespelarpriset för sin roll som presidenten och Berättelsen om Pi tog inte hem något mer än bästa musik.

En annan av mina favoriter vann också - Modig blev bästa animerade film. Det här betyder att Pixar fortsätter sin dominans. De har vunnit den här kategorin varenda år, utom förra året då Bilar 2 fick se sig slagen av Enhöringens hemlighet.

I tevekategorierna fick vi inte heller några större överraskningar. Maggie Smith fick priset för bästa kvinnliga biroll i teveserie för Downton Abbey. Det var väl ingen som hade räknat med något annat. Homeland, som jag försökt komma in i flera gånger utan att lyckas, tog storslam även i år - bästa dramaserie, bästa manliga och kvinnliga huvudroll. Faktum är att de lyckades bättre i år, då Damian Lewis var nominerad förra året utan att vinna.

Game Change, filmen om Sarah Palin, vann lika stort i kategorierna för miniserie - bästa drama, bästa manliga biroll och kvinnliga huvudroll. Hade någon annan än Julianne Moore fått priset hade det varit en rejäl skandal. Hon var fenomenal som Palin.

Och så hederspriset - Cecil B. DeMille Award. I år gick det till Jodie Foster. Hennes karriär spänner över fem decennier, vilket är helt fantastiskt med tanke på att hon "bara" är femtio. Lite jobbigt när jag börjar komma upp i den åldern då mina generationskamrater får pris för livsverk... Jag har älskat Jodie Foster ända sedan jag såg henne i Bugsy Malone och hon var väl värd det här priset. Och jag kan erkänna att mitt hjärta började pumpa extra hårt när jag insåg att hon tänkte komma ut ur garderoben. Nu var det ju absolut ingen hemlighet, särskilt inte sedan hon tackade sin partner och deras barn för ett par år sedan. Men hon har ju faktiskt aldrig pratat om det officiellt. Jag fick faktiskt lite gåshud, och det var ett riktigt bra tal hon höll.



Här är alla pristagarna:
Film:
Bästa drama: Argo
Bästa komedi/musikal: Les Misérables
Bästa regi: Argo
Bästa manus: Django unchained

Bästa manliga skådespelare, drama: Daniel Day Lewis, Lincoln
Bästa manliga skådespelare, komedi/musikal: Hugh Jackman, Les Misérables

Bästa kvinnliga skådespelare, drama: Jessica Chastain, Zero Dark Thirty
Bästa kvinnliga skådespelare, komedi/musikal: Jennifer Lawrence, Du gör mig galen

Bästa manliga biroll: Christoph Waltz, Django unchained
Bästa kvinnliga biroll, Anne Hathaway, Les Misérables

Bästa utländska film: Amour
Bästa animerade film, Modig

Bästa originalmusik: Mychael Danna, Berättelsen om Pi
Bästa originalsång: Adele, Skyfall

Teve:
Bästa teveserie, drama: Homeland
Bästa teveserie, komedi/musikal: Girls
Bästa miniserie eller tevefilm: Game Change

Bästa manliga skådespelare, drama: Damian Lewis, Homeland
Bästa manliga skådespelare, komedi/musikal: Don Cheadle, House of lies
Bästa manliga skådespelare, miniserie/tevefilm: Kevin Costner, Hatfields & McCoys

Bästa kvinnliga skådespelare, drama: Claire Danes, Homeland
Bästa kvinnliga skådespelare, komedi/musikal: Lena Dunham, Girls
Bästa kvinnliga skådespelare, miniserie/tevefilm: Julianne Moore, Game Change

Bästa manliga biroll: Ed Harris, Game Change
Bästa kvinnliga biroll: Maggie Smith, Downton Abbey

Inga kommentarer: