torsdag 3 januari 2013

Golden Globe-nominerade animerade filmer

Jag kan ju inte avstå från att nämna de filmer som är nominerade till Bästa animerade film på Golden Globe-galan nu nästa söndag. Tyvärr har jag inte så mycket att säga om dem, jag har faktiskt inte sett en enda av dem. Det beror inte på brist på intresse, tvärtom! Varenda en står på listan över filmer jag vill se. Nej, anledningen är mycket enkel - jag vill inte se dem i 3D, och jag vill inte se dem med den där usla svenska dubbningen som i stort sett alla animerade filmer får nuförtiden. Det är tyvärr ingen lyckad kombination. Vill jag se filmerna på bio på engelska måste jag se dem i 3D, och vill jag se dem i 2D måste jag se dem med svensk dubbning. Aldrig känns det så lockande att ladda ner filmer olagligt som vid dessa tillfällen.

Nå, filmerna som är nominerade är som följer:

Modig, Pixars film om prinsessan som inte vill gifta sig med någon föräldrarna valt, utan hellre vill hitta sin egen väg i livet. Prinsessan Merida spelas av Kelly McDonald, Maggie Smiths kammarjungfru Mary i Gosford Park. Roligt är att de där galna republikanerna i USA hatar filmen och hävdar att den är ett inlägg i debatten om att förgöra familjen, eftersom Meridas högsta önskan inte är att bli bortgift.



Frankenweenie av Tim Burton. Stilen känns igen från Nightmare before christmas och Corpse Bride. En pojke återuppväcker sin hund från de döda i sanna Frankensteinanda. Jag har sett kortfilmen som den här långfilmen bygger på, och den är bra. Hur långfilmen är får vi vänta på i ett par veckor. Biopremiär i Sverige 11 januari.



Hotell Transylvanien. Genndy Tartakovskys film om hur Dracula bygger hotell för monster är väl den som jag är minst intresserad av - och då inte för att jag inte gillar monster. Det ska gudarna veta att jag gör! Men läskigare än alla monster är och förblir Adam Sandler. Jag har så ofantligt svårt för honom och hans spelstil. Visst har han gjort ett par bra filmer - Punch drunk love framför allt - men här tror jag att han har fått fritt spelrum och det är aldrig bra! Men vad vet jag - jag kan ju ha fel!



De fem legenderna. Jultomten, Tandfén, Påskharen, Jack Frost och John Blund (eller Sandmannen som han tydligen kallas här - är det för mycket begärt att ha lite koll på våra sagofigurer!?) samlas för att kämpa mot den onde Beck (nej, inte Peter Haber). Att den svenska titeln dessutom är De fem legenderna och inte De fem legendarerna är väl också något som man får låtsas att man inte ser. Det är ju faktiskt inte deras legender den här filmen handlar om, utan om personerna från legenderna. Men det är väl bara jag som är petig.



Och slutligen, Röjar-Ralf. En samling nominerade vore ju inte komplett utan åtminstone en film från Disney! Vi som kollade på Kalle Anka (och det var ju rekordpublik i år!) fick se en snutt ur den här filmen. Den hiskeligt dåliga dubbningen gjorde att jag tappade intresset efter bara nån minut. Trailern däremot gör att intresset vaknar igen. Lite Shrek goes dataspel - En till synes ond typ  som tvingas ut på en resa och visar sig vara snäll och filmen är proppad med referenser, inte till sagor den här gången utan till klassiska dataspel. Svensk premiär 8 februari.

Inga kommentarer: