lördag 26 januari 2013

Bäste dräng

Jag brukar undvika att skriva om enskilda besökare här, särskilt om det gäller barn, men idag måste jag göra ett undantag. Jag fick hjälp i Lekstugan av ett av de absolut charmigaste barn som någonsin kommit in genom Lekstugans dörrar. J, som vi kan kalla honom, gav sig in med liv och lust i lekarna. Han klädde ut sig och gjorde alla sysslor som jag gav honom - han bar ved, han ryktade hästen, han sopade stugan, hämtade vatten, matade grisar, plockade ägg - och han bakade kakor. Han var helt fascinerad av "den magiska ugnen" - den ena kakan efter den andra kunde han hämta ut ur ugnen trots att formen hade varit tom när han satte in den. Han var trevlig, nyfiken, frågvis och pratsam. Dessutom kom han till Lekstugan i två omgångar, först på förmiddagen och sedan kom han tillbaks med andra vänner på eftermiddagen för att visa allt spännande han hade lärt sig. Jag blev uppriktigt glad när han kom tillbaka på eftermiddagen och med en gång sprang fram för att hälsa och berätta att han var tillbaks. Uttrycket "en riktig liten solstråle" har aldrig passat så bra på någon av våra drängar eller pigor.

Inga kommentarer: