lördag 15 december 2012

Vingklippt Kalle?

Alla ni som är upprörda över att pickaninnydockan är bortklippt ur Tomtens verkstad, ni ÄR väl medvetna om att den är ett relativt nytt tillägg i programmet? Under lång tid var dockan bortklippt just för att den ÄR en rasistisk stereotyp. När jag växte upp fanns den inte med. Det är på senare år som den har smugit sig tillbaks.

Att det sen är Disney och inte SVT som har bestämt att den ska tas bort igen borde väl vid det här laget vara så känt att bara de allra mest puckade SD-anhängarna fortfarande skriker om kränkning av svenska traditioner. För övrigt, är svenska traditioner verkligen helt avhängiga av tre sekunder amerikansk tecknad film? Jag baxnar!

 
Kalle Anka önskar god jul är dessutom redan ganska kraftigt klippt - varför protesterar inte folk mot det, om det nu är så viktigt att se absolut allt i filmerna? Kalle Anka skjuter med kulspruta mot arakuan och Långben gör popcorn genom att köra in gaffeln i eluttaget när han sitter med sin majskolv. Jag personligen, som Disneyälskare, vill se allt det där - inklusive pickaninnydockan - men då är det ju så bra att de finns tillgängliga på dvd. Det är ju ingen som har censurerat bort filmerna för att aldrig mer visas. Att de sekunderna fattas i ett program som visas en gång om året skiter jag högaktningsfullt i. Jag brukar dessutom oftast sova mig igenom programmet.

2 kommentarer:

Madelene sa...

Jag vill gärna se hela husvagnsfilmen, den är ju nedklippt en hel del när ekipaget åker fel utan förare... Dock måste jag säga att den blonda dockan ju också känns rätt stereotyp, samt att den svarta dockan ju faktiskt är en förebild för tjejer. SD lär tyvärr vinna röster i klassen "men det får man ju inte säga i det här landet längre".

Knallhatten sa...

Den blonda dockan lär också vara bortklippt i år. Och den där halvapan som svarta dockan är har jag svårt att se som en förebild. Men det är min åsikt.