torsdag 6 december 2012

Julpyssel


Julen står för dörren och det är dags för julpyssel! I mitt fall är det inte så mycket som ska pysslas hem hit, jag har redan en hel del. Däremot behövs det pysslas till slottet. Vi har en installation om julfirande för hundra år sedan, hela Bernadottevåningen kommer att julpyntas som i slutet av 1800-talet, och då måste vi självklart ha handgjort julpynt.

Häromdagen samlades personal från slottets alla delar i personalvåningen och tillverkade julpynt av alla de slag, framför allt snöbollar, men även smällkarameller, strutar, hjärtan och allt annat man kan tänka sig. Eftersom det ska vara julen under Oskar II:s dagar så tyckte jag att det var på sin plats med en smällkaramell med unionsfärgerna. Vi får väl se om ni hittar den när ni besöker slottet under julen.

Ett annat pyssel som jag har suttit hemma på kammaren och sysselsatt mig med är att gjuta gipstomtar. Publika avdelningens bidrag till julbestyren är att vi har skattjakt för barnen. I julinstallationen kommer delar ur Gustav V:s och Viktorias tomteservis i silver att ställas fram - bara det värt ett besök! - och barnens uppgift är att leta reda på de tomtar som har rymt. Självklart kan vi inte gömma den riktiga servisen, så jag har tillbringat de senaste dagarna med att gjuta tomtar i gips som vi sedan kommer att försilvra. Välkomna att komma till slottet och leta efter dem också!


Inga kommentarer: