onsdag 12 december 2012

Nobel över för i år

Jag vet vad ni tänker säga - Nobelfesten var ju 10 december - men för mig är den riktiga festen 11 december, när kungen bjuder in Nobelpristagarna på middag på slottet.

Redan på eftermiddagen var SVT utanför slottet för att spela in - aningen mindre än reportaget från stadshuset, bara Jessika Gedin och Ebba von Sydow stod i snön på borggården.

Det var en riktigt lyckad middag i år. Enligt rapport från dem som satt med vid middagsbordet så var maten av toppklass rakt igenom - okej, jag provsmakade rådjurssadeln och den var riktigt, riktigt god! Resten får jag förlita mig på andras utsagor.

Kungafamiljen var också i toppform. Prinsessorna så där vackra som bara de kan, och prins Carl Philip var riktigt snygg i sitt numera riksbekanta skägg. Där har ni en karl som passar i skägg!

Enda missödet var det jag själv som både ställde till med och råkade ut för! När vi i servisen åt middag lyckades jag få såsfläckar på skjortan! Nu kanske ni tycker att de där små fläckarna inte är så mycket att orda om, men de satt mitt på bröstet och när jag skulle gå runt bland folk skulle det vara det första de såg. Mina försök att lite lätt skölja bort fläckarna resulterade i att hela skjortan blev dyngsur. Så medan gästerna satt och åt fick jag springa över till vårt omklädningsrum och stryka skjortan torr. Jag blev lite full i fniss när jag insåg att jag sprang halvt avklädd och halvt klädd i frack över borggården i snöovädret, men det bjuder jag på!

I övrigt flöt middagen på som den skulle och strax efter ett kunde jag börja promenera hemåt. Jag stannade till hos gamble kung Gösta och sa hej innan jag fortsatte hemåt. Nu dags att sova i ett par timmar innan jobbet börjar igen.


Inga kommentarer: