söndag 28 augusti 2011

True Grit

Att bröderna Coen filmade True Grit förra året är det väl inte så många som har missat. Är man dessutom intresserad av äldre film så känner man också till att John Wayne spelade huvudrollen i den första filmversionen med den svenska titeln De sammanbitna 1969. Att båda filmerna bygger på en roman av Charles Portis kanske inte är lika välbekant. Romanen kom året innan Waynes filmatisering. På svenska kom den 1969 med titeln Mod i barm.

Jag ska väl erkänna att hade det inte varit för bröderna Coens film så hade jag inte brytt mig om boken. Westerngenren - och då särskilt i bokform - är inte min tekopp, om man så säger. Nu när boken ges ut på nytt, fast i den gamla översättningen och med originaltiteln, så tänkte jag ändå att det kan väl vara kul att ha läst den också.

De som har sett någon av filmerna känner redan till handlingen. 14-åriga Mattie Hayes anställer Rooster Cogburn för att tillsammans leta reda på mannen som mördat Matties far. Till sällskap får de Texasrangern LaBoeuf. Ingen avancerad historia, och romanen är heller inte särskilt lång, bara 190 sidor. Berättare är, precis som i filmen, Mattie Hayes, fast många år senare. Det blir ett lyft för hela romanen, det är en ganska prudentlig medelåders dam som med sin torra prosa berättar minnesbilderna av vad som hände ett kvartssekel tidigare. Hon ser inget heroiserande i det som har hänt, det var bara vad som måste ske. Språket är korthugget och enkelt, utan att därför bli torftigt. Dessutom är den emellanåt väldigt rolig.

Inga kommentarer: