måndag 22 augusti 2011

Henrik tar priset!

En av de absolut bästa skådespelare jag har haft äran att jobba med är Henrik Rafaelsen. Vi jobbade ihop i Nicholas Nickleby på Stadsteatern. Då hade jag redan sett honom i Ett drömspel på samma teater och fascinerats. Senast - och förhoppningsvis inte sista - gången jag såg honom här i Sverige var när han gjorde en fantastiskt underbar Mysjkin i Idioten. Sedan åkte han hem till Norge och gjorde succé, bland annat som Peer Gynt. Att han var av norsk härkomst förstod jag, men att han inte hade varit i närheten av Sverige innan han kom in på scenskolan här i Stockholm kunde jag inte förstå. Han talar perfekt stockholmska, inte antydan till norskt idiom! Dessutom är han sjukt trevlig!

Sedan 2004 har vi fått nöja oss med att se honom på film här i landet. Hans första långfilm var Elina - som om jag inte fanns, där han spelade Elinas lärare. I maj i år hade Limbo Sverigepremiär, där Henrik spelade mot bland andra Lena Endre.

I lördags delades det norska filmpriset Amanda ut i Haugesund. Henrik var nominerad till bästa manliga huvudroll för sin roll i Sykt lykkelig, som även visats på Göteborgs filmfestival i år. Övriga nominerade var Benjamin Helstad för Flykten från Bastöy och Otto Jespersen för Trolljägaren. När stridens damm lagt sig stod en segrare kvar - Henrik Rafaelsen! Jag har bara sett trailern för filmen, men den verkar vara riktigt rolig. Jag kan bara gratulera Henrik och uttala en from förhoppning att vi snart får se honom på scen här igen!

Inga kommentarer: