tisdag 16 augusti 2011

Emma - Clueless

Alicia Silverstone har aldrig varit så bra som hon är i Clueless - hon är perfekt som bortskämd rikemandsdotter som försöker vara mognare och mer världsvan än vad hon är - det är hennes Hamlet helt enkelt! Jag älskade filmen redan när den kom, bara för dess egen skull. Visst hade jag fått veta att den skulle vara baserad på Jane Austens Emma, men jag kunde inte bedöma hur väl den förhöll sig till romanen. Nu i sommar har BBC-versionen av Emma gått på SVT och jag har följt den med nöje - välgjord och välspelad. Då är det en händelse som ser ut som en tanke att fyran häromdagen visade just Clueless, som jag inte sett på flera år. Alltså läge att kolla om och jämföra.

Efter att ha sett om den måste jag säga att jag är än mer imponerad. Filmen är lika rolig fortfarande, och Alicia är lika lysande. Men nu kan jag dessutom ser hur scen efter scen är tagen direkt ur boken och har uppdaterats till Los Angeles 1995, och det fungerar utmärkt. Ingenstans får jag känslan att man har försökt pressa in situationer som är otänkbara idag i manuset. Fortfarande, sexton år efter att jag såg filmen för första gången, så fnissar jag varje gång jag ser omslaget till Spartacus, eller Sporatacus som frk Silverstone kallar den i filmen (vilket fyrans översättare missade för övrigt).

Jag kan inte ge filmen mindre än fyra gnurglor!



Inga kommentarer: