tisdag 9 augusti 2011

Bridesmaids

Kristen Wiig har jag redan hyllat flera gånger - hon är min absoluta favorit i Saturday Night Live. Nu har hennes filmdebut - som huvudrollsinnehavara, biroller har hon redan haft flera stycken - Bridesmaids kommit till Sverige. När Anna och jag skulle ha semesterhäng igår var det alltså självklart att vi skulle gå och se den. Senast jag var i en så kvinnodominerad biosalong var när Timo och jag var och såg Sex & The City, och då hade jag åtminstone Timo med mig. Nu var jag väldigt ensam. Inte för att det gjorde mig nånting. Jag mådde som fisken i vattnet. Okej, emellanåt var det bara Anna och jag som skrattade och vid några tillfällen till och med bara jag. Det är möjligt att resten av biopubliken hade räknat med en feelgood-romkom. Det var det absolut inte! Bridesmaids är en feelbadromkom - En kvinna på (fel sida) gränsen till nervsammanbrott skulle en alternativ titel vara.

Wiig har själv skrivit manus till den här historien och spelar även huvudrollen som Annie med det misslyckade livet. Hennes bageri har slagit igen, hennes pojkvän har dumpat henne, hon har ett kk-förhållande med en ofantligt dryg kille (härligt slemmig Jon Hamm), hon bor med syskonparet från helvetet (däribland en fantastiskt hemsk Matt Lucas), hennes ekonomi är körd i botten och hon har ett tillfälligt jobb med att sälja förlovningsringar till lyckliga par. Dessutom ska bästisen Lillian (Maya Rudolph) gifta sig och Annie blir ombedd att bli hedersbrudtärna med ansvar för festerna. Självklart är det upplagt för katastrofer. Och det blir det - den ena katastrofen efter den andra radar upp sig. Inte blir det bättre av att Lillians nya vän Helen (Rose Byrne) försöker ta över alltihop.

Det var länge sen jag skrattade så mycket på bio. Från första minuternas pinsamma sexscen till (det tillsynes obligatoriska) slutsångnumret radas de roliga scenerna upp med makalös timing. Wiig träffat hela rätt, både i manus och rolltolkning. Den sista biten var jag inte det minsta orolig för - är det något hon är bra på så är det att spela personer som försöker hålla fasaden uppe medan de totalt bryter ihop inombords. Även övriga ensemblen är fantastiskt bra - särskilt vill jag framhålla de båda väninnorna, den frustrerade Rita (Wendi McLendon-Covey) och framför allt Megan (Melissa McCarthy). Där har vi en given nominering till nästa års Golden Globe för bästa kvinnliga biroll i komedi. Kom ihåg var ni läste det först! 

Betyget är självklart - fyra brudtärnor till gnurglor!






Trailer till Bridesmaids från rstvideos trailerarkiv.

Inga kommentarer: