söndag 4 april 2010

Umbilical Brothers

Det verkar som om påskarna i Ugglarp är tillfället då jag upptäcker nya komedigrupper. Det var en sen kväll här nere som jag råkade zappa förbi en galen svensk grupp som visade sig heta Klungan. Sedan dess är jag ett fan både till dem och såklart Mammas nya kille.

Igår blev det samma sak. Resten av familjen gick och lade sig och jag zappade runt lite och hamnade på en föreställning med den australiska duon Umbilical Brothers. Jag hade sett ett par minuter med dem hos Jay Leno, men inte registrerat dem särdeles. Nu började jag titta och jag satt och skrattade högt.

Enligt SVT är de en mimgrupp, men onekligen den högljuddaste mimgrupp jag sett. Det var väldigt mycket ljud i föreställningen. Under programmets gång kände jag ett behov att ta reda på mer om dem och kollade på deras hemsida. Snacka om uppdaterad hemsida. Högst upp under aktuellt stod det att programmet skulle visas på svensk teve den kvällen. Och strax därunder det som fick mig att gå i spinn: "på grund av publiktrycket har vi lagt in en extraföreställning i Stockholm". De kommer hit!! I april! Till Södran!

Jag slängde mig på datorn och köpte mig en biljett. Det känns som att det här är något som måste ses live! De kör tre föreställningar, nästan helt utsålda. Men försök ändå skaffa biljett. Det här är bara roligt.


2 kommentarer:

Anna sa...

De är så otroligt bra och roliga! Snacka om komisk tajming och fysiskt uttryck! Det var faktiskt en son till en vän som visade dem för mig på youtube för ett par år sen och sen gick en av deras föreställningar på tv (tror det var Speedmouse) för kanske ett halvår sen - så jäkla bra! Roligt, originellt och välspelat från första scen till sista.

Och håller med om Klungan också. Bland det bästa jag sett på senare år, både svärta, komik och fantastiska skrönor i en skön blandning. Var får de allt ifrån, undrar man. Nästan oroligt ibland. :)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Visst är de lysande! Tur för dig att du insåg hur bra de var när de ändå har vägarna förbi vårt land...

Här är en manuell trackback också:
Umbilical Brothers tillbaka i Sverige - Uppsala 26 april

:-)