lördag 3 april 2010

Årets första fjäril


Och plötsligt fick de syn på den första fjärilen. Varenda en vet ju att om den första fjärilen man ser är gul, så betyder det att sommarn blir glad. Om den är vit blir det bara en lugn sommar. (Svarta och bruna fjärilar ska man inte alls tala om, det är alldeles för sorgligt.)Men den här fjärilen var gyllene.
-Vad kan det betyda? undrade mumintrollet. - En gullfjäril har jag aldrig sett förr.
-Gull är ännu bättre än gult, sa snorkfröken. - Du ska få se!
Farlig midsommar, Tove Jansson

Perfekt påskväder när jag vaknade idag. Nästan 20º varmt och solsken. Dessutom hade jag äran att se vårens första fjäril. Citronfjäril, som sig bör. Tyvärr var han alldeles för snabb för att jag skulle hinna fota honom. Men jag lyckades fota årets första bi istället. Lika trevligt, det.

Sedvanligt passade jag på att rensa fågelholken från förra årets inredning. Nymöblering varje vår, som alla inredningsnissar vet!

Fru Ann gjorde som hundarna och njöt av vårsolens glans.

Inga kommentarer: