onsdag 21 april 2010

Hierro

När finest.se bjuder på förhandsvisning (eller galapremiär som de kallar det) av den spanska rysaren Hierro kommer jag. Och precis som förra gången är det smärtsamt tydligt att Timo och jag inte tillhör det unga hippa folket, då vimmelfotograferna demonstrativt tar ner kamerorna när vi kommer in...

I foajén bjöds det på vitamindrink och godispåsar. Efter filmen fortsatte festen på Café Opera, men det hoppade Timo och jag över.

Filmen då? Jotack, det var en hyfsad rysare. På väg till ön El Hierro försvinner den femårige Diego spårlöst. En tid senare är mamman tillbaks på ön och medan hon väntar över helgen på att träffa domaren åker hon runt ön för att se sig omkring. På en avlägsen strand får hon syn på Diego och svimmar. När hon vaknar upp är han borta igen. Mamman börjar nu leta efter honom över hela ön.

I reklamen omtalas att filmen är av skaparna av Barnhemmet och Pans labyrint. Ja, samma producent, ja! Men det säger inte så mycket. Det här är regissören Gabe Ibáñez långfilmsdebut. Men han gör det med hedern i behåll. Tyvärr blir det tydligt ganska tidigt att saker och ting inte står rätt till, och jag förstod vartåt det barkade. Trist när det blir så. En särskild eloge till det snygga fotot av Alejandro Martinez. Bilderna kunde jag titta länge på.

Två nöjda gnurglor ber om kvällste.

Inga kommentarer: