fredag 30 april 2010

Och sedan höll han tyst! En stund...

Utbildningen av museilärare är avklarad. I tolv timmar har jag pratat och berättat. Riktigt roligt att få grotta ner sig i detaljer som man inte hinner ta upp under en vanlig visning, allt för att de nya museilärarna ska få en ordentlig grund att stå på. Små detaljer, kopplingar mellan olika föremål och platser, anekdoter som inte passar sig på en vanlig visning och så vidare.

Igår fick jag avsluta det hela med ett besök till Antikmuseet (älska!!) och Riddarholmskyrkan (älska ännu mer!). Dessutom fick vi en kort spontanvisning av Bernadottebiblioteket. I kyrkan var det iskallt som vanligt. Tro det eller ej, men det var riktigt behagligt att komma ut i regnet efter att ha varit där inne och frusit i nästan två timmar.

Lite har jag fått lyssna också. Jag är ju novis på både Haga (framför allt) och Ulriksdal med Orangeriet. Där har jag bara kunnat sitta och lyssna på andra kunniga guider. Och som jag redan sagt, att få alla våra visningsdelar koncentrerade så här ger en en hel del aha-upplevelser, när olika fakta ramlar ihop till en fungerande enhet. En väldigt trevlig utbildningsvecka, alltså.

Inga kommentarer: